FANDOM

512px-Flurry Planet

Powierzchnia przykładowej planety T0

T0 – typ planety skalistej, charakteryzujący się brakiem warunków do życia i obecnością poważnych zagrożeń naturalnych. Większość planet w grze jest właśnie tego typu.

Kolonię założoną na planecie T0 otacza sztuczna atmosfera chroniąca jej mieszkańców – ich liczba nie przekracza 15. W takiej kolonii nie można stawiać budynków ani wieżyczek, przez co planety T0 nie mogą produkować przyprawy, dopóki nie zostaną sterraformowane. Nie dotyczy to Groksów, którzy mieszkają wyłącznie na planetach T0, w rozbudowanych koloniach bez atmosfery ochronnej.

Zagrożenia naturalne

Istnieje 8 typów zagrożeń, zależnych od poziomu atmosfery i temperatury planety. Na każdej planecie T0 występują co najmniej dwa zagrożenia jednocześnie: co najmniej jedno z powierzchni i jedno z atmosfery. Kontakt z nimi uszkadza statek kosmiczny na dwa możliwe sposoby: uderzeniowo, czyli zadając pojedyncze obrażenia i odrzucając statek, i postępująco, czyli zadając obrażenia dopóki statek jest w zasięgu źródła zagrożenia.

Typ Opis Poziom atmosfery Temperatura Obrażenia
Zagrożenia z powierzchni
erupcja lodowa wyrzut lodowych odłamków nad powierzchnię planety nieistotny niska lekkie uderzeniowe
huragan silny wir powietrzny występujący wyłącznie nad wodą przynajmniej niski dość niska do dość wysokiej lekkie uderzeniowe
erupcja kamienna wyrzut drobnych kamieni nad powierzchnię planety, występujący wyłącznie nad lądem nieistotny dość niska do dość wysokiej lekkie uderzeniowe
erupcja ognista słup lawy i ognia, nad którym czasami unoszą się nieszkodliwe płonące opary nieistotny co najmniej dość wysoka lekkie uderzeniowe
lawa / paląca woda ciecz, której opary spalają statek, gdy ten znajdzie się blisko jej powierzchni nieistotny wysoka wolno postępujące
Zagrożenia z atmosfery
deszcz meteorów spadające na planetę odłamki skalne pochodzenia kosmicznego znikomy lub brak nieistotna silne uderzeniowe, szybko postępujące
chmura burzowa nieprzemieszczająca się silnie naelektryzowana chmura przynajmniej niski co najwyżej dość wysoka szybko postępujące
chmura ognista wędrująca chmura płonących pyłów przynajmniej niski wysoka szybko postępujące

Typy planet T0

Zimne Umiarkowane Ciepłe Gorące
Z wyraźną atmosferą T0.1.0
Zagrożenia: chmury burzowe, lodowe erupcje
T0.1.1
Zagrożenia: chmury burzowe, kamienne erupcje, tornada
T0.1.2
Zagrożenia: chmury burzowe, ogniste erupcje
T0.1.3
Zagrożenia: chmury ogniste, ogniste erupcje, paląca woda/lawa
Z nikłą atmosferą T0.0.0
Zagrożenia: deszcze meteorów, lodowe erupcje
T0.0.1
Zagrożenia: deszcze meteorów, kamienne erupcje
T0.0.2
Zagrożenia: deszcze meteorów, ogniste erupcje
T0.0.3
Zagrożenia: deszcze meteorów, ogniste erupcje, paląca woda/lawa
Typy planet T0

Diagram zakresów typów planet T0. Kolorowe pola: typy, zgodnie z kolorami w tabeli. Czerwone punkty: konfiguracje klimatyczne występujące naturalnie. Czerwone punkty z białym rąbkiem: konfiguracje występujące naturalnie tylko na księżycach. Rozjaśniony obszar po lewej: zakres występowania lodu. Ściemniony obszar po prawej: zakres występowania lawy.

Zimne planety występują naturalnie na niebieskich orbitach, umiarkowane – na zielonych, a gorące – na czerwonych. Ciepłe planety T0 nie występują naturalnie.

Na zimnych i gorących planetach woda zwykle występuje w stanie ciekłym. Jednak przy odpowiednio niskiej temperaturze może być zamarznięta, a przy odpowiednio wysokiej – zastąpiona przez lawę.

Kolor podłoża planet jest związany z ich temperaturą, w mniejszym stopniu z wysokością atmosfery. Im niższa temperatura na chłodnej planecie, tym większa część jej podłoża jest szara. Im wyższa temperatura na ciepłej lub gorącej planecie, tym większa część jej podłoża ma różowe, liliowe lub purpurowe zabarwienie. Kolor atmosfery również zależy do temperatury: niebo na zimnych planetach ma fioletowy odcień, na umiarkowanie ciepłych – błękitny, na ciepłych – brudnopomarańczowy, a na gorących – czerwony. Nie dotyczy to sztucznie pokolorowanych planet.

Nieaktualny wygląd księżyca T0

Księżyc T0 powstały z innego typu

Planety o skrajnych temperaturach i skrajnych lub wyśrodkowanych poziomach atmosfery występują wyłącznie jako księżyce – z wyjątkiem skrajnie zimnych planet z niską atmosferą, które mogą występować samodzielnie. Takie księżyce w momencie generowania miały typ T1, T2 lub T3, jednak przez to, że nie znalazły się na zielonych orbitach, gra wymusiła na nich typ T0 (w wypadku zwykłych planet gra niczego nie wymusza). Dopóki gracz nie wejdzie po raz pierwszy w atmosferę takiego księżyca, nie wygląda on jakby był typu T0. Jednak po wejściu w atmosferę, jego wygląd zmienia się adekwatnie do warunków panujących na księżycu. Po ponownym wyjściu do widoku układu słonecznego wygląd księżyca zostaje zaktualizowany i odpowiada stanowi faktycznemu.