Spore
Advertisement

Introductie[]

De stamfase is de derde fase in Spore. Hier bestuur je een stam van je inmiddels bewuste en intelligente soort, die je moet helpen om de andere stammen aan je te onderwerpen door middel van diplomatie of oorlog, en zo genoeg prestige te behalen om een stad te stichten en naar de beschavingsfase te gaan.

Begin[]

Je begint je stam met een stamhoofd en nog 2 extra stamleden, en 15 voedsel. In plaats van met DNA zoals in de wezen- en celfase betaal je hier met voedsel. Je taak hier is om wat extra voedsel te verzamelen en je stamwezen aan te kleden.

Voedsel[]

Na verloop van tijd zul je merken dat je voedsel opraakt. Dat is niet al te handig, dus zul je meer voedsel bij elkaar moeten foerageren. Hoe je dat doet, hangt ervan af wat je dieet is.

Carnivoor[]

Carnivoren moeten vlees verzamelen door middel van naar buiten te gaan en op wilde wezens die daar rondlopen te jagen. Ze zullen automatisch vlees daarbij verzamelen. Ook kun je ze naar de zee sturen om vis te vangen. Dit kan alleen als je daar vissen uit het water ziet opspringen, en er op de kaart op die plek een visje staat afgebeeld.

Herbivoor[]

Herbivoren moeten naar fruitbomen gaan en daar fruit gaan plukken. Ook zij kunnen naar visgronden gaan, maar daar zullen ze i.p.v. vis zeewier vangen.

Omnivoor[]

Omnivoren kunnen van al deze methoden gebruik maken.

Alle diëten kunnen ook eieren verzamelen van dieren die ze getemd hebben.

Dieren temmen[]

Je kunt dieren temmen door ze een nepbot te geven, en dan komen ze vanzelf met je mee. Hiervoor heb je minimaal 10 voedsel nodig. TIP: Als je nog andere wezens in je troep had zitten, zullen die als je naar de stamfase gaat vanzelf op je erf rondlopen. Dit kan heel handig zijn als je toen wilde dieren in je troep had zitten: ze bieden wat extra verdediging als een andere stam aanvalt.

Groeien[]

Je kunt, als je minimaal 10 voedsel hebt, een baby bij je stam doen. Het duurt even voordat die volgroeid is, en dan heb je een stamlid erbij. Ook kan je stam in zijn geheel groeien als je 1 en 3 stammen bevriend/verslagen hebt. Je kan dan respectievelijk maximaal 9 en 12 stamleden hebben.

...wordt vervolgd

Advertisement